Wszystko o stalowych bestiach, bitwach kompanii pancernych, klanach oraz całej reszcie w świecie czołów WOT

Czołgi

Lekkie, średnie i ciężkie czołgi, stanowiska artylerii oraz niszczyciele czołgów

Strona poświęcona tylko i wyłącznie czołgom dostępnym w grze World of Tanks na europejskim serwerze. Znajdziecie tutaj wszelkie niezbędne informacje dotyczące dostępnego uzbrojenia(armaty), układów jezdnych (zawieszenie), silników, wieży, wyposażenia radiowego i porad dotyczących gry poszczególnymi rodzajami uzbrojenia.

W WoT istnieją dwa podziały dostępnych pojazdów bojowych:

  • ze względu na nację
  • ze względu na rodzaj pełnionej funkcji

Podział ze względu na narodowość

Na chwilę obecną w grze istnieją trzy różne narodowości posiadające oddzielne typy uzbrojenia:

  • Związek Radziecki
  • Rzesza Niemiecka
  • Stany Zjednoczone
  • Republika Francuska

Producent gry – firma Wargaming.net – przewiduje dodawanie kolejnych drzewek rozwoju czołgów innych państw. Według doniesień domyślnie ma być ich 7. Do narodowości sowieckiej, niemieckiej, amerykańskiej oraz francuskiej mają zostać dodane drzewka brytyjskie, japońskie oraz jedno drzewko międzynarodowe (wśród którego mają znaleźć się polskie maszyny). Plany są jak zwykle ambitne a rzeczywistość wszystko weryfikuje. Na dzień dzisiejszy drzewka rozwoju poszczególnych państw wyglądają następująco:

Drzewko sowietów Drzewko nazistów Drzewko jankesów
Drzewko żabojadów

W ostatnich newsach przesłanych przez Wargaming.net okazało się, że powyższe drzewka ulegną znaczącym modyfikacjom. Pierwsza wersja artykuły była pisana 2 maja 2011 – wiadomość od producenta o nowych aktualizacjach została nadesłana 30 kwietnia 2011. Najnowsza wersja planowanych ścieżek rozwoju wygląda następująco:

Plan drzewka ZSRR Plan drzewka Rzeszy Plan drzewka USA

Jak sami widzicie pracy już teraz przed developerami jest ogrom więc na razie nie mamy co marzyć o nowych nacjach i realizacji ciekawych konceptów, które są ciągle przekładane w czasie.

Podział ze względu na rodzaj pełnionej funkcji

W grze twórcy przewidzieli rozdział wszystkich pojazdów na 5 głównych podkategorii (obrazki pokazują domyślne oznaczenia widoczne w trakcie bitwy):

  • Czołgi lekkie
  • Czołgi średnie
  • Czołgi ciężkie
  • Niszczyciele czołgów
  • Artyleria

Czołgi lekkie

Jedno z najsłabszych ogniw World of Tanks. Czołgi lekkie należą do najniższych tierów dostępnych w grze i są jednym z pierwszych szczebli na drabinie rozwoju drzewek pojazdów. Są stosunkowo słabo opancerzone i mizernie uzbrojone. W walce padają bardzo szybko co czasami zniechęca początkujących graczy do dalszego rozwoju. Ich najważniejszą zaletą jest mały rozmiar, szybkość oraz mobilność. Idealnie sprawdzają się w roli zwiadowców gdy trzeba podejrzeć ruchy przeciwnika zostając przy tym niezauważonym.  Często są niedoceniane, a taki mały przyjaciel przekazujący namiary dla sojuszniczej artylerii albo cięższych jednostek z drugiej linii może przeważyć o zwycięstwie. Zabawa na tych maszynach zaczyna się tak naprawdę od tieru V (w przypadku francuskich od VI). Maszyny na tym poziomie potrafią we wprawnych rękach i sprzyjającej sytuacji rozwalić o wiele silniejszego przeciwnika nawet w pojedynkę. Dla wszystkich innych zniechęconych ich kiepskimi parametrami jest tylko jedna rada : „po prostu trzeba przez nie przejść …” Popularny skrót LT – light tanks.

Przykłady dobrych lekkich czołgów: T 50-2 (ZSRR), VK 2801 (Rzesza), Chaffe (USA), AMX 13 90 (Republika)

Czołgi średnie

Jednostki wsparcia. Świetnie nadają się do flankowania przeciwnika, a także do prowadzenia szybkich manewrów co jest nie możliwe dla cięższych i wolniejszych jednostek. Są wersją pośrednią między lekkimi i ciężkimi czołgami co miało łączyć zalety tych drugich i niwelować wady pierwszych. Mają już w miarę wystarczające uzbrojenie i pancerze, przez które nie przebija się każdy lepszy pocisk przeciwnika. Jednak nie jest to czołg, którym się można wystawiać do ostrzału. Czołgi średnie są najbardziej efektywne jeśli mimo wszystko pozostają w ciągłym ruchu, a krótkie postoje są dozwolone jedynie na oddanie strzału. Popularny skrót MT – medium tanks.

Przykłady czołgów średnich: T-34 (ZSRR), Pz IV (III Rzesza), M4A3E8 Sherman (USA), Lorraine 40t (Republika)

Czołgi ciężkie

Trzon uderzenia na linie przeciwnika. Są to najciężej opancerzone jednostki, które z założenia mają wiązać i unicestwiać wrogie jednostki za pomocą swoich dział. Mogą sobie pozwolić na walkę „pancerz w pancerz” jednak samotne w  walce przeciwko słabszemu ale liczniejszemu wrogowi szybko padają. World of Tanks to nie kolejna część Rambo więc możemy sobie darować frontalne ataki na łysym polu nawet najpotężniejszymi czołgami jak Maus czy IS 7. Popularny skrót HT – heavy tanks.

Przykłady ciężkich czołgów: KV (ZSRR), T29 (USA), Tygrys Królewski (III Rzesza), AMX 50 100 (Republika)

Niszczyciele czołgów

Pojazdy stricte przeznaczone do penetracji pancerzy i destrukcji wrogich maszyn. Podstawowym zadaniem tego typu pojazdów jest zajęcie odpowiedniej pozycji oraz zestrzelenie wszystkiego co się zbliża. Fundamentalną sprawą w niszczycielach jest posiadanie odpowiedniego działa. To w przeważającej mierze od nich zależy sukces formacji złożonych z niszczycieli. Stosunkowo słaby pancerz nie zapewnia odpowiedniej ochrony jednak odpowiednie wartości kamuflażu pozwalają na zajęcie dogodnych pozycji obronnych i czekanie na nieroztropne plutony czołgów. Znaczną wadą jest przemontowana na stałe armata. W ramach celowania trzeba więc często przesuwać się całym pojazdem. A gdy atak z flanki zablokuje niszczyciel i uniemożliwi mu poruszanie się (np. uszkodzenie gąsienic) staje się on po prostu bezbronny. Popularny skrót TD – tank destroyers.

Przykłady niszczycieli: SU85 (ZSRR), Hetzer (III Rzesza), M18 Hellcat (USA), brak aktualnie linii niszczycieli we francuskim drzewku

Artyleria

Zabrzmi to intrygująco ale to artyleria jest jednym  z najpotężniejszych pojazdów w World of Tanks. Są to maszyny z zamontowanymi potężnymi działami strzelającymi pociskami odłamkowo-burzącymi.Głównym powodem zadanych punktów obrażeń nie jest penetracja ale wybuch, który odbywa się przeważnie w kontakcie z korpusem czołgu. A oberwanie z np. 150 mm działa potrafi zwalić z gąsienic nie raz za jednym strzałem świeżutki czołg. Jednak taki stan rzeczy musiał zostać w jakiś sposób zrekompensowany. Artyleria jest bardzo podatna na ostrzał, bardzo długo ładuje pociski oraz jest stosunkowo mało celna (ale istnieje efekt splashu). Dodatkowo pociski artyleryjskie pozostawiają charakterystyczną pomarańczową smugę co pozwala na domyślenie się pozycji baterii oraz tzw. skontrowanie. Zdolny artylerzysta z odpowiednim działem potrafi czasami więcej zdziałać dla drużyny niż pluton Mausów. Więc ceń te pojazdy i nie pozwól aby przeciwnik przedarł się do bazy i je zniszczył.

Przykłady samobieżnych dział artyleryjskich: T92 (USA), Grille (III Rzesza), S51 (ZSRR), brak aktualnie linii artylerii we francuskim drzewku

Ostatnia aktualizacja: 23 kwietnia 2012
Powyższy tekst jest objęty prawem autorskim ©
Wykorzystane grafiki są własnością Wargaming.net oraz WorldofTankspl ®
Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.